Kan je tijdelijk 2 katten van iemand in huis nemen als je zelf al katten hebt die totaal niet aan vreemde katten gewend zijn?

Een vriendin van mij zit twee maanden zonder woning, maar ze heeft ook 2 katten. Die vriendin kan tijdelijk een kamer huren maar dat is een heel klein hokje en huisdieren zijn niet toegestaan.

Nu heeft ze een oproep op Facebook geplaatst of iemand voor twee maanden die katjes kan verzorgen. (Ze heeft mij niet gevraagd omdat ze weet dat wij al twee katten hebben)

Ik ben net verhuisd van een kleine flat naar een grote 1 gezinswoning dus ruimte is het probleem niet. Ik zou haar graag helpen maar...

Ik heb zelf twee katten (kater en poes) die nooit buiten komen, twee vuilnisbakkenras katten. Beide geholpen.
Haar katten zijn ras siamezen, kater en poes beide geholpen.
Haar katten komen wel eens buiten maar blijven uit zichzelf in de tuin.

Mijn katten hebben nog nooit andere katten ontmoet, behalve door het raam in de flat toen er steeds een andere kat via de balkons op ons balkon terecht kwam. Waarbij onze poes door het lint ging als ze hem zag. Gelukkig zat er glas tussen. De kater kon het niet schelen, die keek alleen met interesse.

Kan ik mijn vriendin helpen en zo ja hoe? Of gaat dat niet?

Toegevoegd na 53 seconden:
Mag duidelijk zijn dat haar katten (buiten) wel eens andere katten ontmoet hebben. Dat ging goed.

Picture for question
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Simpel nee. te veel stress voor alle katten. je eigen katten zullen er als het al lukt moeilijk overheen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veronderstel je zegt JA en het gaat helemaal niet, wat moet je dan doen....? De enige optie is tijdelijk naar een katten pension brengen, dan weet ze zeker dat het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super lief dat je hier sowieso over na denkt. Het kan lastig zijn; dat is een feit. De katten kunnen elkaar gaan haten, maar het kan ook goed zo zijn dat ze elkaar accepteren.
Hoe dan ook, dit heeft tijd nodig. Zou je de katten niet apart kunnen houden op een bepaalde kamer?
Op deze manier kunnen jouw katten "ruiken" en wennen aan het idee dat er ook andere katten in huis zijn. En dan naar een paar dagen zou je ze los kunnen doen, en kijken hoe dit gaat. Mocht dit naar een paar pogingen echt niet gaan... Dan zou je ze op die kamer kunnen houden bijv. Het is hoe dan ook geen ideale situatie, erg moeilijk voor je vriendin ook. En voor de katjes.
Ik hoop dat je er uit komt en het beste met de katjes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan haar sowieso helpen lijkt me. Alleen de situatie is niet al te gemakkelijk. Voor jullie niet, en voor de katten niet.
Je zult hier ook geduld voor moeten hebben en er wat extra tijd in moeten steken.
Maar zo te horen ben je wel een kattenliefhebber, dus als je t zo bekijkt zal dit best kunnen lukken!

Het beste antwoord

Als je ruimte genoeg hebt, kan je je vriendin zeker helpen door de katten voor die twee maanden op te nemen: je zal ze alleen strikt gescheiden moeten houden van je eigen katten.
Als je katten aan elkaar wil introduceren, en je wil dat goed en verantwoord doen, dan moet je daar alle tijd voor nemen, en niets forceren.
Je bent dan al snel weken en weken verder, dus dat is in deze situatie compleet zinloos.
Daarbij zijn oosterse katten zoals siamezen niet de makkelijkste katten om te introduceren bij htk-katjes: ze willen die laatste nog wel eens terroriseren.
Geef de Siameesjes hun eigen ruimte met hun eigen spulletjes, instaleer een feliway-verdamper, en geef ze plenty aandacht, maar houd ze verre van je eigen katten.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik hoopte al op een reactie van jou ;-) Zullen mijn eigen katten dan niet ruiken dat er "indringers" in huis zijn?
Het zou betekenen dat ik twee logees een eigen kamer moet geven, want de rest van het huis is vrij open.
Of ik moet mijn eigen katten alleen de woonkamer geven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Geef de logees hun eigen kamer, maar beperk de ruimte van je eigen katten niet verder: ze zijn al net verhuisd, en dat is stress genoeg.
Geef je eigen katten ook een feliway-verdamper, speel met ze, en geef ze voldoende aandacht.
Dat ze de siamezen zullen ruiken of horen (siamezen kunnen luidruchtig zijn), valt niet echt te vermijden, maar met goede begeleiding zal het hoogstwaarschijnlijk niet onoverkomelijk zijn voor je eigen katten.
Een andere oplossing zou natuurlijk het beste zijn, maar als je vriendin met de rug tegen de muur staat zou ik het toch overwegen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gelukkig zijn onze katten al goed gewend. Zal zo een foto uploaden van meneer als dat lukt. Ze zijn veel op ontdekkingstocht. De poes zit veel op zolder. Zij is nooit een echt mensen dier geweest, ze houd van rust en tijd voor zichzelf. De kat is graag bij ons. De eerste week was moeilijk maar beide zijn weer helemaal zichzelf. Ik wacht nog even de Facebook reacties af. Want ik zag iemand anders zonder dieren al reageren dat ze het ging overleggen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Natuurlijk is de foto weer op zijn kant. Maar zo is hij steeds. Eerst was hij bij iedere beweging meteen wakker. Nu moet ik hem wakker maken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Oh ja onze Videl verstopt zich niet op zolder. Ze ligt op een verhuisdoos die in de buurt van de wasdroger staat. Lekker warm plekje.
Rieneke1
9 jaar geleden
Die ligt echt in coma :) Als iemand anders zonder katten zich aanbiedt zou natuurlijk het beste zijn. Hopelijk gaat je vriendin een fijn adresje vinden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Voor nu heeft ze een adres, zonder andere katten. Daar kunnen ze in ieder geval een paar weken blijven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ah, dat is goed nieuws! Wellicht kunnen die paar weken wat uitlopen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mijn vriendin heeft een thuis gevonden waar ze kunnen blijven totdat ze een eigen woning heeft.

Andere antwoorden (2)

Je kunt ze leren beetje bij beetje in contact met elkaar te komen. Het zal een tijdje duren voordat je katten het een beetje leuk gaan vinden dat er een nieuwe kat bij komt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga met je vriendin in gesprek en vraag of zij al onderdak heeft voor de katten. En als het niet anders kan bied dan aan om te helpen een goede adres te vinden.
Voor die twee maanden zou het mogelijk moeten zijn om vier katten onderdak te geven. Het probleem is je poes, deze zou je rustig moeten introduceren aan de twee vreemde katten.