Kan ik mijn laptop voor school laten vergoeden?

Ik ontvang maximale studiefinanciering voor thuiswonenden (lenen niet). Ik neem deel aan MBO niveau 4.

Ik ben nu bezig aan mijn tweede jaar op het gebied van ICT, maar een studielaptop is nu een noodzaak geworden en wordt door mijn leraren echt aangeraden. Dit omdat, de school NIET MEER van plan is om betere computers voor zijn ICT-studenten aan te schaffen.

Mijn vraag is of ik deze studielaptop kan vergoeden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
bamibal
9 jaar geleden
Wie zou dat moeten betalen, dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was ook mijn vraag: vergoeden door wie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koks hebben dure koksmessen nodig, niemand die dat voor ze gaat betalen. Met jouw opleiding is het logisch dat je een goede laptop moet hebben.
fisbel
9 jaar geleden
@Pelle:
Als de opleiding de leermiddelen voorschrijft zijn deze aftrekbaar.
De Belastingdienst noemt in studiekosten en scholingsuitgaven 2014: kappersschaar, hamer, beitel, kappersschort, stofjas, helm, veiligheidsbril, schoenen met stalen neuzen.
Speciaal aan te schaffen messen kunnen dus eveneens aftrekbaar zijn. Het moet wel gaan om duurzame goederen die iemand de studie of opleiding niet volgt, gewoonlijk niet koopt.
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_aftrek_studiekosten_andere_scholingsuitgaven_2014_ib2751t41fd.pdf
fisbel
9 jaar geleden
@wgah2
De regeling t.a.v. aftrek computers / laptop is in 2013 aangescherpt. In 2012 was de aanschaf computer / laptop e.d. aangeschaft voor studie nog aftrekbaar. Aftrek kon in 2013 nog van toepassing zijn als als er speciaal voor de studie een geavanceerde computer / laptop / notebook / randapparatuur en ook internetabonnement moest worden aangeschaft. In 2014 is de aftrek voor computer / laptop e.d. helemaal geschrapt. Ook als die speciaal voor studiedoeleinden is aangeschaft. http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_aftrek_studiekosten_andere_scholingsuitgaven_2013_ib2751t31fd.pdf
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_aftrek_studiekosten_andere_scholingsuitgaven_2014_ib2751t41fd.pdf

Antwoorden (1)

Als jullie als gezin weinig inkomen hebben, dan kun je misschien gebruik maken van bijzondere bijstand.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/bijzondere-bijstand
Je kunt dit aanvragen bij de gemeente, al wordt het niet snel toegekend.