Waarom komt het op mij over dat iemand woorden of zinnen schreeuwt, als die in hoofdletters zijn geschreven?

Dus bijvoorbeeld de zin; ik ga JOU nu even wat VERTELLEN.

Naar mijn idee schreeuwt iemand dan tegen je, maar ik kan het niet verklaren dat ik dat zo voel. Hoe komt het dat ik hoofdletters met geschreeuw associeer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De bedoeling van de schrijver is dat kernwoorden uit het betoog zo opvallen dat, als je alleen de hoofdletters leest, de bedoeling van de persoon in zeer korte lijnen duidelijk
is.

Het is dus niet altijd bedoeld als schreeuwen, het geeft extra impact aan wat je bedoelt.

Ik denk dat inderdaad ongunstige tekst in hoofdletters gezet als schreeuwen overkomt.
Maar dat is dan ook de bedoeling van de schrijver.
Bij lange lappen tekst gebruik ik ook wel een hoofdletters voor kernbegrippen.
Daarmee kan de snelle lezer mijn boodschap snel oppakken en alles lezen als er behoefte bestaat om het hele betoog te volgen.
Zou ik de hoofdletters weglaten dan ontmoedigt een lang verhaal als aanblik en leest men dan mogelijk het antwoord helemaal niet.

Wel komt een tekst waar kwistig met hoofdletters gewerkt wordt snel schreeuwerig over.
Het voordeel is wel dat je kun stoppen met lezen wanner je dat wilt, je aan geschreeuw onttrekken is moeilijker.

Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik geschreeuw haat en me dan afsluit, zelfs als het verhaal op zich nuttig is.
Ik kan je dus wel goed begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, de hoofdletters doen dat. Mensen gebruiken de hoofdletters vaak om iets belangrijks te vertellen, of omdat ze ergens boos om zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus wat je zegt is eigenlijk; omdat mensen hoofdletters gebruiken als ze boos zijn associeer ik nu hoofdletters met geschreeuw. Ook als iemand het niet met die bedoeling schrijft. klinkt logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt (+)
Maar het leest wel super irritant vind ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik ook wel eens hoofdletters, maar niet omdat ik dan boos ben hoor..maar om de nadruk op een woord te leggen.
Soms heb je ' maar soms kun je die niet gebruiken.
Voorbeeld: Wát heb jij nou aan?
Wáárom heb jij dat gedaan? Maar het is moeilijker te lezen als je de nadruk op jij legt: Wat heb jíj nou gedaan? (zie je het ' teken?) Daarom zeg ik soms: Wat heb JIJ nou gedaan?
Je bent daarin niet de enige. Ik denk dat dit komt omdat hoofdletters er zo NADRUKKELIJK staan. Alsof iemand bang is dat je hem anders niet 'hoort'(leest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet een verschil met dezelfde zin maar dan met kleine letters. Het meest voor de handliggende is natuurlijk dat hoofdletters duiden op geschreeuw. Het zou anders zijn als de hele zin in hoofdletters zou zijn. We hebben dit ook meegekregen van kinds af door het lezen van strips waarin geschreeuw vaak in hoofdletters worden neergezet zoals HELP AU BONK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral in stripverhalen wordt dit verschil tussen kleine letters heel nadrukkelijk gemaakt. ECHT WAAR! Dus daarmee wordt het een soort conventie. Als op een gegeven moment andere media populairder worden, waar hoofdletters op een andere manier gebruikt worden, verandert de beleving ervan ook. Zo kun je bijvoorbeeld in sms'jes, maar ook in GV geen onderstrepingen of cursiveringen gebruiken, dus MOET je wel hoofdletters gebruiken. Dan gaat het niet zozeer om schreeuwen, maar meer om een beetje nadruk. Als het op die manier vaker gebruikt wordt dan dat we strips lezen, ga je het op een gegeven moment ook anders beleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, je móet natuurlijk niets ;) Eventueel kún je trema's of zogenaamde 'haakjes' gebruiken om een bepaald woord te accentueren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo zie je maar weer dat als je hoofdletters gebruikt, het wel heel erg nadrukkelijk (schreeuwerig) wordt.
Ik gebruik ook wel eens hoofdletters, maar niet omdat ik dan boos ben hoor..maar om de nadruk op een woord te leggen.
Soms heb je ' maar soms kun je die niet gebruiken.
Voorbeeld:

Wát heb jij nou aan?
Wáárom heb jij dat gedaan?

Maar het is moeilijker te lezen als je de nadruk op jij legt:

Wat heb jíj nou gedaan? (zie je het ' teken?)

Daarom zeg ik soms:

Wat heb JIJ nou gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook wel slim om het dan in de vragende vorm te doen. 'Wat heb JIJ nou gedaan?' komt namelijk alweer een stuk minder schreeuwerig over dan 'Wat heb JIJ nou gedaan!'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2e zin wordt ook wel eens gebruikt ja, alleen ik gebruik dat niet aangezien ik een vraag stel. Wanneer je er een ! achter zet, is het al gelijk een afkraak/boosheid. Dan maakt het ook niet meer uit of JIJ in hoofdletters staat.
haha
Volgens de Netiquette is afgesproken dat dat de (bij)betekenis is van hoofdlettergebruik. Dat zie je dus goed.

Zie onder ander in de informatie voor het plaatsen van teksten op Wikipedia als uitleg bij het verzoek om niet te schreeuwen:

"Onder schreeuwen wordt o.a. verstaan:
* Zinnen eindigen met een of meer uitroeptekens!!!!!
* ZINNEN GEHEEL IN HOOFDLETTERS SCHRIJVEN.
* Zinnen geheel vetgedrukt maken"